GfK Polonia:  Co wiemy o przemieszczaniu się Polaków w największych miastach?

GfK Polonia:
Co wiemy o przemieszczaniu się Polaków w największych miastach?

O wynikach badania na temat zwyczajów komunikacyjnych mieszkańców polskich miast rozmawiamy z Prezes GfK Polonia Panią Agnieszką Sorą (na zdjęciu).

10_Agnieszka_Sora.jpg

Dzień Dobry. W tym roku instytut GfK świętuje 25 lat działalności w Polsce. Co z Pani perspektywy zmienia się w relacji instytut - klient? Czy są zauważalne trendy na polskim rynku?

AS: Coraz częściej przedsiębiorcy i samorządy terytorialne zauważają konieczność pozyskania opinii o planowanych inwestycjach z perspektywy przeciętnego mieszkańca czy obywatela. Powód jest oczywisty – z jednej strony zdają sobie sprawę z wartości tychże opinii, z drugiej z ich ważności w kształtowaniu opinii osób niezdecydowanych, które w określonych okolicznościach mogą być ważnym wrogiem lub sprzymierzeńcem różnych koncepcji. Ilustracją tych procesów jest np. rozwój komunikacji i wpływu social mediów.

No właśnie, nawiązując do inwestycji prowadzonych przez samorządy terytorialne jedną z największych obecnie inwestycji jest realizowany w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego projekt wiat warszawskich. W ramach przygotowań do realizacji projektu AMS, zwycięzca postępowania koncesyjnego, zlecił Państwu przeprowadzenie dużego badania o zwyczajach komunikacyjnych mieszkańców największych polskich miast. Z tego badania powstał ciekawy raport.

AS: Tak. Przed startem realizacji inwestycji dla naszego klienta firmy AMS kluczowe było poznanie aspektów związanych z komunikacją miejską i przemieszczaniem się ludzi. Ze względu na zakres działalności AMS zrealizowaliśmy projekt badawczy na próbie 4400 mieszkańców największych miast Polski, w tym 1120 mieszkańców Warszawy. Z badania wyłania się pogłębiony obraz każdej z aglomeracji – zróżnicowanych nawyków i potrzeb mieszkańców w zakresie korzystania z transportu prywatnego i miejskiego oraz zachodzących relacji pomiędzy wymienionymi oboma typami transportu.

Czy z badania wynika jaki udział w przemieszczaniu się mają komunikacja miejska i transport prywatny?

AS: Tak. Co najmniej połowa mieszkańców największych miast, m.in. Trójmiasta, Szczecina, Wrocławia, Poznania, najczęściej porusza się po mieście komunikacją miejską. Warszawa szczególnie wyróżnia się na tym tle – w stolicy aż 63% mieszkańców do podróży po mieście wybiera zazwyczaj komunikację miejską.

Ruch po Warszawie – temat zawsze na topie, ostatnio częściej pojawiający się w mediach. Z jednej strony działania pozytywne – otwarcie II linii metra, z drugiej poważne utrudnienia – pożar mostu Łazienkowskiego.

AS: Jak ważny jest transport zbiorowy – pokazało ostatnie wydarzenie związane z pożarem mostu Łazienkowskiego. Według Zarządu Dróg Miejskich – przed pożarem przejeżdżało nim dziennie ponad 100 tys. samochodów. Po zamknięciu – na innych mostach ruch wzrósł tylko o ok. 50 tys.

To gdzie podziała się reszta kierowców?

AS: Przesiedli się do komunikacji miejskiej. Nawet warszawiacy preferujący samochód czy motocykl intensywnie współużytkują transport publiczny. Dwie trzecie z nich czyni tak co najmniej raz w tygodniu! I, co warto podkreślić, mają przy tym niezłą opinię o komunikacji miejskiej.

Jak wypada Warszawa na tle innych miast w kontekście przemieszczania się mieszkańców? Czy są jakieś znaczące różnice?

AS: Wyróżniającą cechą mieszkańców Warszawy jest największa intensywność korzystania z komunikacji miejskiej. Warszawiacy notują najwyższą częstotliwość korzystania z tej formy transportu – 45% wszystkich warszawiaków korzysta z niej codziennie. Dane te burzą stereotyp konsumenta, wiążący wyższą zasobność jego portfela z niekorzystaniem z publicznego transportu. Może to być ważne z perspektywy prowadzenia działań nie tylko reklamowych. Pamiętać należy, że siła nabywcza w przeliczeniu na mieszkańca w Warszawie jest wyższa o 78,5 proc. od średniej krajowej (dane GfK z 2013).

Stopień korzystania z transportu publicznego może w znacznej mierze zależeć od stanu infrastruktury z tym związanej. Z badań wynika, że np. różne usprawnienia świetnie mogłyby zadziałać w Krakowie. Na hasło „możliwość szybszego dojazdu komunikacją miejską bez korków” aż 72% zdeklarowanych zmotoryzowanych zrezygnowałoby z własnego pojazdu.

Czy mieszkańcy wskazują na brakujące elementy w infrastrukturze transportu publicznego w Polsce?

AS: Wydaje się, że wskazania w ramach dodatkowych usług dotyczyć mogą szeroko rozumianych usług technologicznych. Wiąże się to oczywiście z rosnąca popularnością smartfonów, tabletów i dostępnością mobilnego internetu. Znalazło to również odzwierciedlenie w wynikach naszego badania. Otóż średni czas spędzany na przystanku w największych polskich miastach to ponad 10 minut. I ponad 25% ogólnej liczby pasażerów poświęca ten czas na przeglądanie stron internetowych, poczty elektronicznej oraz korzystanie z serwisów społecznościowych.

Na pytanie o najbardziej przydatne usługi dostępne na przystanku – aż 56% respondentów wskazało bezpłatny dostęp do internetu.

Dziękuję za rozmowę.

Archiwum

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
x